

KV 620/21
Bald prangt, den Morgen zu verkünden
620/21
KV 620/21
620/21
Mozart had a particular interest in composing operas. In the 18th century, opera comprised several different traditions, of which only Italian *opera seria* and *opera buffa* had widespread international reach. Mozart was commissioned twice to compose an *opera seria* for Milan, which at the time was still a Habsburg territory on the Italian Peninsula (Mitridate, re di Ponto, K. 87 and Lucio Silla, K. 135); Idomeneo, re di Creta, K. 366 and La clemenza di Tito, K. 621 are later examples of this genre, which was ultimately abandoned around 1800. Three other works (K. 111, K. 126, and K. 208) were festive pieces, so-called serenatas, composed for a single performance on a special occasion.
After 1780, German opera gradually established itself in the German-speaking world. In 1781/82, Die Entführung aus dem Serail, K. 384 was created as part of a short-lived initiative by Emperor Joseph II to promote the German *Singspiel* (with spoken dialogue instead of *secco* recitatives) through what was known as the National Singspiel. Three *opere buffe* based on librettos by the Viennese court poet Lorenzo da Ponte – Le nozze di Figaro, K. 492, Don Giovanni, K. 527, and Così fan tutte, K. 588 – earned Mozart international acclaim. The Magic Flute, K. 620 was written for a successful suburban theater in Vienna, where Emanuel Schikaneder included more serious pieces alongside the usual comic repertoire.
Autograph, 1791
Partitur
Frühdruck, 1791
Aria. Klinget, Glöckchen klinget. Für das Clavier, aus der Opera Die Zauberflöte, von Herrn Mozart [in Sammlung von Arien, No. 23]
Klavierauszug
Frühdruck, 1791
Aria. Papagena! Weibchen! Täubchen! meine Schöne. Für das Clavier, aus der Opera Die Zauberflöte, von Herrn Mozart [in: Sammlung von Arien, No. 22]
Klavierauszug
Frühdruck, 1791
Duetto. Pa–Pa–Pa–Pa–Pa–Pa–Papagena! Für das Clavier, aus der Opera Die Zauberflöte, von Herrn Mozart [in: Sammlung von Arien, No. 24]
Klavierauszug
Frühdruck, 1791
Duetto. Tamino mein! O welch ein Glück! Für das Clavier, aus der Opera Die Zauberflöte, von Herrn Mozart [in: Sammlung von Arien No. 20]
Klavierauszug
Frühdruck, 1791
Klavierauszug
Frühdruck, 1792
Duetto. Pa–Pa–Pa [...] Für das Clavier [...] [in: Sammlung von Arien, No. 112]
Klavierauszug
Frühdruck, 1792
Duetto. Wir wandelten durch Feuergluthen [...] [in: Sammlung von Arien]
Klavierauszug
Frühdruck, 1792
Duetto/ :Tamino mein! O welch ein Glück!:/ beim Clavier/ aus der Zauberflöte/ von Herrn Mozart./ Zu finden in Wien in dem musikalischen Magazin in der Unterbreunerstraße Nro. 1152
Klavierauszug
Frühdruck, 1792
Duetto/ Tamino mein! O welch ein Glück!/ für das Clavier/ aus der Opera/ Die Zauberflöte/ von Herrn Mozart/ Sammlung von Arien Nro 114./ In Wien bey Artaria Comp./ Cum Priv. S.C.M.
Klavierauszug: 5 S.