

La finta giardiniera/Die verstellte Gärtnerin [The Disguised Gardiner] FIRST VERSION: Opera buffa ("Dramma giocoso") in 3 acts
sorted in:
La finta giardiniera/Die verstellte Gärtnerin [The Disguised Gardiner] FIRST VERSION: Opera buffa ("Dramma giocoso") in 3 acts
sorted in:
Mozart had a particular interest in composing operas. In the 18th century, opera comprised several different traditions, of which only Italian *opera seria* and *opera buffa* had widespread international reach. Mozart was commissioned twice to compose an *opera seria* for Milan, which at the time was still a Habsburg territory on the Italian Peninsula (Mitridate, re di Ponto, K. 87 and Lucio Silla, K. 135); Idomeneo, re di Creta, K. 366 and La clemenza di Tito, K. 621 are later examples of this genre, which was ultimately abandoned around 1800. Three other works (K. 111, K. 126, and K. 208) were festive pieces, so-called serenatas, composed for a single performance on a special occasion.
After 1780, German opera gradually established itself in the German-speaking world. In 1781/82, Die Entführung aus dem Serail, K. 384 was created as part of a short-lived initiative by Emperor Joseph II to promote the German *Singspiel* (with spoken dialogue instead of *secco* recitatives) through what was known as the National Singspiel. Three *opere buffe* based on librettos by the Viennese court poet Lorenzo da Ponte – Le nozze di Figaro, K. 492, Don Giovanni, K. 527, and Così fan tutte, K. 588 – earned Mozart international acclaim. The Magic Flute, K. 620 was written for a successful suburban theater in Vienna, where Emanuel Schikaneder included more serious pieces alongside the usual comic repertoire.
Autograph, 1774
[Titel des II. Aktes lt. KV6 S. 222:] La finta Giardiniera, Atto II. del Sgr. Amadeo Wolfgango Mozart
Partitur: 177 Bl. (341 beschr. S.)
Abschrift, 1780-1789
Die Gärtnerin aus Liebe/ ein Scherzhaftes Singspiel/ in 3 Aufzügen/ aus dem Italienischen/ Die Musik ist von Hrn: Amad: Wolfg. Mozart.
Partitur
Erstdruck, 1797
AUSWAHL/ der/ vorzüglichsten Arien und Gesänge/ aus der komischen Oper/ die Gärtnerin aus Liebe/ im Clavierauszuge, von/ W: A: Mozart./ [Etikett:] à Lipsic au Bureau de Musique./ I.tes Heft/ No. 9./ [rechts:] Preis 16 gr.
Klavierauszug: 14 S.
Erstdruck, 1797
AUSWAHL/ der/ vorzüglichsten Arien und Gesänge/ aus der komischen Oper/ die Gärtnerin aus Liebe/ im Clavierauszuge, von/ W: A: Mozart./ [Etikett:] a Vienne chez Hoffmeister & Comp./ II.tes Heft/ No. 10./ [rechts:] Preis 16 gr.
Klavierauszug: 14 S.
Abschrift, 1800
Aria der Komischen Oper. die Gärtnerin aus Liebe/ Cavatina/ der Sandrina/ von W: A: Mozart
Klavierauszug: 2 Bl.
Abschrift, 1805
Die/ Verstellte Gärtnerin/ eine Operette/ in drey Aufzügen./ In Musik gesetzt Von/ A. W. Mozart
Partitur: 281 Bl.
Erstdruck, 1829
DIE/ GAERTNERIN AUS LIEBE/ OPER IN DREI AUFZÜGEN/ von/ W. A. MOZART/ In vollständigem Clavierauszug mit deutschem Texte, und zugleich für das/ Piano=Forte allein./ IHRER/ Königlichen Hoheit der Frau Markgraefin/ LEOPOLD ZU BADEN/ in tiefster Ehrfurcht zugeeignet von dem/ Verleger./ Wohlfeile Ausgabe von W. A. Mozart's sämmtlichen Opern 6te Lieferung.
Klavierauszug: 204 S.
Abschrift, 1830
La Finta Giardinier/ Opera buffa in 3 Atti/ Composta a Monacca/ 1774 di/ Wolfg: Amadeo Mozart/ Partitura.
Partitur: 316 S.
Abschrift, 1853-1859
[Kopftitel?: ] [Von unbekannter Hand:] Die Gaertnerin aus Liebe./ von W. A. Mozart. [Otto Jahn:] Finta giardiniera
Partitur: 179 Bl.
Abschrift, 1850-1900
Partitur: 29 Bl.