

Sinfonia concertante in A for violin, viola, violoncello and orchestra
sorted in:
In Mozart’s time, the concerto for solo instrument and orchestra was the most common musical genre for showcasing the abilities of virtuoso performers in public. Given its importance in Mozart’s creative output, the concertos for one or two keyboard instruments and orchestra are treated as a separate group (Work Group 15). Mozart composed his concertos with specific performers in mind. During his Salzburg years, these were usually colleagues in the Prince-Archbishop’s chapel; however, it is known that Mozart performed his own violin concertos both in Salzburg and during his journey to Mannheim and Paris. In Vienna, he also wrote works for musical friends, such as the horn player Joseph Leitgeb and the clarinetist Anton Stadler. Mozart’s completed concertos always follow a three-movement structure, with a slow middle movement in a related key. The final movement is often in rondo form. Mozart composed solo concertos for bassoon, flute, oboe, clarinet, horn, and violin, and possibly also for cello. The few surviving single movements are mostly replacement pieces for original concerto movements that Mozart considered musically outdated. Some orchestral serenades from the Salzburg years include concertante movements or short concertos, mostly for violin.
Autograph, 1779
// Sinfonia Concertante à tre istromenti | Violino, Viola, e Violoncello. //
Partitur: 8 Bl. (16 beschr. S.)
Frühdruck, 1869-1870
SINFONIA CONCERTANTE/ : Tripel-Concert : / für/ Violine, Viola, Violoncell/ mit Orchester/ : Violine1. 2, Viola, Celli u. Bassi, 2 Oboen, 2 Corni in A : / und/ RONDE DE CHASSE/ für Orchester/ von/ W. A. MOZART/ nach einer handschriftlichen, im Archive des Mozarteums in Salzburg befindlichen Original-/ Skizze Mozarts ausgeführt, instrumentirt und erstere mit einer 3 stimmigen Cadenz versehen/ von/ OTTO BACH,/ artistischer Director und Kapellmeister des Mozarteums./ Die gross gestochenen Noten und Zeichen sind getreu aus Mozarts Manuscript copirt.
Partitur: 33 S.
Frühdruck, 1869-1870
SINFONIA CONCERTANTE/ : Tripel-Concert : / für/ Violine, Viola, Violoncell/ mit Orchester/ : Violine1. 2, Viola, Celli u. Bassi, 2 Oboen, 2 Corni in A : / und/ RONDE DE CHASSE/ für Orchester/ von/ W. A. MOZART/ nach einer handschriftlichen, im Archive des Mozarteums in Salzburg befindlichen Original-/ Skizze Mozarts ausgeführt, instrumentirt und erstere mit einer 3stimmigen Cadenz versehen/ von/ OTTO BACH,/ artistischer Director und Kapellmeister des Mozarteums./ Die gross gestochenen Noten und Zeichen sind getreu aus Mozarts Manuscript copirt.
Klavierauszug: 25 S.
Frühdruck, 1871
SINFONIA CONCERTANTE/ :Tripel-Concert :/ für Violine, Viola, Violoncell/ mit Orchester/ : Violine 1. 2, Viola, Celli u. Bassi, 2 Oboen, 2 Corni in A :/ und/ RONDE DE CHASSE/ für Orchester/ von/ W. A. MOZART/ nach einer handschriftlichen, im Archive des Mozarteums in Salzburg befindlichen Original-/ Skizze Mozarts ausgeführt, instrumentirt und erstere mit einer 3 stimmigen Cadenz versehen/ von/ OTTO BACH,/ artistischer Director und Kapellmeister des Mozarteums./ Die gross gestochenen Noten und Zeichen sind getreu aus Mozarts Manuscript copirt.
Stimmen
Abschrift
Partitur